Zoeken

woensdag 13 september 2017

Waarom kocht niet iedereen een huis in 1987?

Gisteren plaatste Ebru Umar een bericht op Twitter waarin ze vermeldt hoeveel het Rotterdamse huis dat ze net heeft gekocht in 1987 kostte. Geen idee wat ze er zelf voor heeft betaald, maar gemeten naar huidige maatstaven is de prijs van toen natuurlijk een lachertje. Diezelfde 17.000 euro (omgerekend een kleine 40.000 gulden) ben je nu al kwijt aan bijkomende kosten. Met terugwerkende kracht kun je dus vaststellen dat koophuizen dertig jaar geleden niet alleen belachelijk goedkoop waren, maar ook een zeer lucratieve investering zijn gebleken. Grote vraag is dus waarom kopers destijds niet over elkaar heen buitelden om een huis in hun bezit te krijgen.


Grappig genoeg kochten wij ons eerste huis in datzelfde jaar, om precies te zijn in februari 1987. Dat weet ik zo goed, omdat ons oudste stukje hypotheek dit jaar na precies dertig jaar afliep en onze maandlasten met nog eens 150 euro bruto per maand daalden zonder dat we daar verder iets voor hoefden te doen. In mijn nieuwste boek probeer ik me tevergeefs het moment voor de geest te halen waarop ik als 25-jarige mijn handtekening zette onder dat koopcontract. Ik was bijna afgestudeerd als planoloog, maar ik wist niks van hypotheken en had er al helemaal geen benul van dat de huizenmarkt zich op een dieptepunt bevond.

Het was toen ook heel ongebruikelijk om al op die leeftijd een huis te kopen. Al onze vrienden en kennissen woonden in een huurhuis en dat was altijd een etagewoning of een appartement. Zelf huurden we op de benedenverdieping van een slecht onderhouden hoekhuis in een niet al te beste buurt in Rotterdam-West. Verhuisplannen hadden we niet en aan een koopwoning dachten we geen seconde. Niet alleen kenden we elkaar nog maar anderhalf jaar, ik had nog niet eens een baan. Mijn vrouw (die toen nog mijn vriendin was) werkte in het basisonderwijs, maar had nog geen vast contract. Banen waren schaars en wie in die crisisjaren afstudeerde liet zich vaak uit arren moede omscholen tot IT 'er.


En toen kwam ineens bovenstaand huisje te koop in de geboorteplaats van mijn vrouw. Het duurde maanden voor ik de knoop durfde door te hakken, niet alleen vanwege de hierboven genoemde factoren maar ook omdat ik tegen het aankoopbedrag aanhikte. Om zeker te weten dat we niet teveel betaalden, lieten we het huis zelfs nog op eigen kosten taxeren door een onpartijdige makelaar. Ook was het in die tijd helemaal niet zo eenvoudig om de financiering rond te krijgen. Hypotheken werden toen nog verstrekt op basis van één inkomen en alle bijkomende kosten dienden uit eigen zak te worden betaald.

De koop kon in ons geval alleen maar doorgaan doordat mijn vrouw voldoende spaargeld had en mijn schoonmoeder ons vijf procent van het aankoopbedrag schonk. Mijn vrouw had inmiddels een vast contract, maar alleen aan premiebetalingen en bruto rente waren we al een derde van haar netto salaris kwijt. De hypotheekrente mag nu dan historisch laag staan (en van dat 'historisch' mag je wat mij betreft ook 'absurd' maken), in die tijd betaalde je voor een rentevaste periode van 20 jaar ongeveer 7%. Dat gold toen trouwens als laag, want rond 1980 werden zelfs hypotheken afgesloten tegen 12% rente of hoger.


Mensen moeten zich ook niet blindstaren op de tuinfoto's die ik af en toe op Twitter plaats, want toen wij het huis kochten stond het op een perceel van 80 vierkante meter. Bijna alle eigen grond die we in bezit hadden, lag dus ónder het huis. Het zou nog een jaar of twintig duren voordat we er een stuk tuin bij konden kopen, zodat we nu beschikken over meer dan 500 vierkante meter grasland. Pas toen ik uitrekende dat ik voor dat stuk grond net zoveel had betaald als destijds voor het hele huis, besefte ik dat we in 1987 de beste aankoop hebben gedaan van ons leven (al kun je natuurlijk precies hetzelfde zeggen over dat veel te dure stuk grond).

Iedereen van mijn leeftijd had dus in een hypotheekvrij huis kunnen wonen dat hij voor een prikje had gekocht. Dat slechts een enkeling dat heeft gedaan komt doordat een huis kopen toen minder vanzelfsprekend was, de hypotheekrente hoger lag, de leennormen veel strenger waren en huizen helemaal niet te boek stonden als goedkoop. Daar komt nog bij dat veel mensen de schrik in de benen hadden door de instorting van de woningmarkt in 1979 die prijsdalingen tot gevolg had van 30% of meer. Het zou nog tot 1995 duren voordat de meeste huizenbezitters die weer klap te boven waren, niet toevallig het moment waarop de huizengekte pas echt begon.

15 opmerkingen:

  1. Zelfde gedaan, ik wilde kopen omdat het naar je toekomt en nu ben ik al 2 jaar hypotheek vrij. Dus studeer ik wanneer ik minder wil gaan werken. Want ik ben geen schrijver, zoals jij, maar een docent. Vind het leuk om les tegeven maar wil nog minder dan 0,8 wtf. Alleen de stap om naar 0,6 of 0,4 te gaan daar heb ik nog geen zicht op.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In mijn omgeving was het juist heel gewoon om te kopen in 1982.
    Inderdaad voor een lachertje.
    De eisen waren inderdaad wel streng.
    Maar als je een gewoon rijtjeshuis kocht niks aan de hand.
    Ook kwamen er toen premie A huizen. Mijn collegas gingen er allemaal voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij ons in de buurt ( oosten van het land) werd veel zelf gebouwd,vaak met meerdere familieleden want er waren altijd wel een paar bouwvakkers in de familie. Zo trok men van bouwplaats naar bouwplaats. Wij niet ik woonde daar in een huurhuis en nu ook maar dan ergens anders.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb ook gekocht in 1987, maar na een aantal jaar weer een andere woning gekocht. Die mensen die er nu nog steeds wonen, wonen nu inderdaad vrij. De koopprijs was toen 150.000 gulden en nog een subsidie van 30.000 met een rente van 7,8%. Zeg maar 55.000 euro.
    Ach, het leven verliep anders. Inmiddels een huis waarbij reeds 3x dat bedrag is afgelost. We zijn op de goede weg en gaan ervan uit dat we over 15 jaar vrij zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Kocht mijn eerste huis in 1997, had ik daar nu nog gewoond was ik nu ook hypotheekvrij geweest. Had ik nu ook minder kunnen gaan werken. Maar ja, een mens (dit mens althans) wilde zo nodig groter gaan wonen. Het is prima zo, over een kleine 20 jaar ben ik ook hypotheekvrij.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat ik in deze discussie vaak (bijna altijd) mis, is de betaalbaarheid van een huis. Was de huizenprijs destijds zo laag omdat de huizen niet meer waard waren, of omdat de rente juist zo hoog was en men dus niet meer kon betalen.
    Interessant zou zijn om het historisch verloop te zien van het deel van een modaal inkomen dat men (netto) kwijt is aan maandlasten voor een 'gemiddeld' huis. Het zou mij niet verbazen als dit eigenlijk relatief constant is. Dus dat inkomsten, rente, hypotheekvorm (aflossingsvrij, annuïtair, ..) en HRA de huizenprijzen eigenlijk meer beïnvloeden dan de waarde van het huis zelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Inderdaad. Je schrijft dat je een derde van het salaris van je vrouw kwijt was, als je nu naar de financieringstabellen van het Nibud kijkt dan zie je woonlastenquotes van tussen de 10-35% afhankelijk van je inkomen. Tel het inkomen van jou er eens bij op en je zal zien dat je op ongeveer dezelfde getallen uitkomt als iemand die nu een huis wil kopen. Ondanks hoge/lage rente etc is een huis niet belachelijk duur of goedkoop geworden of geweest..

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Er spelen nog een paar factoren een rol: verschuivingen binnen de groep huizenkopers en geografische factoren. De groep mensen die huizen kopen zullen inderdaad ongeveer een derde van hun inkomen willen spenderen aan woonlasten. Dat is zo'n beetje het maximum wil je nog een beetje kunnen rondkomen van de rest van je inkomen. Maar het zou mij niet verbazen dat er verschuivingen optreden binnen de groep huizenkopers. Misschien koopt men pas op latere leeftijd een woning en eerder een appartement dan een eengezinswoning. En eerder buiten de grote steden dan in de grote steden. Met name in de grote steden hebben zich aardverschuivingen voorgedaan in de woningmarkt. In de jaren zeventig ging ik als puber nog wel eens "griezelen" in de binnenstad van Amsterdam. Niemand wilde daar toen wonen, het was er een troosteloze boel. Nu is het er onbetaalbaar. De buurt waar ik nu (al 23 jaar) woon - op 40 km afstand van A'dam - trekt al overlopers vanuit de hoofdstad. Ik zou mijn eigen huis nu niet meer kunnen kopen en moeten uitwijken naar een appartement of verder weg van de randstad. En dan is het hier nog lang niet zo extreem als in bv. Londen of San Francisco.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ach, in 2006 kocht ik mijn huidige woning, verdiende toen 1700 euro netto, nu bijna dubbele. Dus ja, huis was toen molensteen, nu kan ik het met gemak betalen. Alles is dus relatief en afhankelijk van tig factoren. Ik betaal graag veel voor een huis waar ik me lekker in voel. Kan inderdaad in kleine huisje in aso wijk gaan wonen voor stuk minder, maar nee, dank je de koekkoek;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik vind het allemaal slap gezwets , een huisje van 100 jaar oud op 100 meter gekocht plus 500 tuin, wat een geweldige prestatie , nu 30 jaar later zit er nog steeds 100.000 guldens schuld op, bijna net zoveel als de oorspronkelijke aankoopprijs.Wat is nou de geweldige prestatie , gewoon uitgezeten en mazzel gehad , vette uitkering en afkoopsom , zelf eigenlijk niks geweldigs gedaan !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kees, ik waardeer de zelfspot die je toont met je zelfgekozen bijnaam.

      Verwijderen
  11. Jaloers Kees? Zo klink je wel vaak. Leer nou eens iemand iets gunnen! Wees wat positiever naar de ander, en het zal beter gaan met je eigen leven.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Van dezelfde leeftijd kocht ik ook mijn huis in 1989 en de rente was inderdaad schrikbarend hoog. Wel had ik toen een premie A woning waardoor ik 10 jaar lang f 3.600 subsidie ontving. Nu weer een aantal jaren hypotheekvrij met een omgekeerde werkweek en volgend jaar helemaal stoppen en genieten.. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. wij zijn nog maar jonkies.. 32 en 33. vorig jaar een huis gekocht.. daarvoor 9 jaar samen gehuurd en gespaard.. (zodat we verbouwen en alle kosten die buiten de hypotheek vielen zelf konden betalen) en we sparen nog even verder voor klussen etc. pas daarna extra aflossen. hebben een annuitaire hypotheek dus lossen sowieso af. heerlijk gevoel, zo blij dat we geen aflossingsvrije hypotheek hebben.. heb dat nooit begrepen.. ;) wel t geluk dat de vorige eigenaar t gedwongen moest verkopen.. dus we begonnen met overwaarde.. de taxatiewaarde is 242.000 en we hebben t gekocht voor 225.000 (totale hypotheek van bijna 232.000 ) geen idee wat de waarde is na t klussen ;) maar we laten t maar niet taxeren want ik wil hier niet weg. perfect huis voor ons nu :) (met kinderen en werkend als gastouder.. grote kelder onder het huis wat nu dient als speelkamer/opvangruimte, speeltuin voor het huis, dichtbij scholen, ruime achtertuin etc)

    BeantwoordenVerwijderen